U kent de slogan uit de titel van dit bericht wel: ‘Rabobank, een bank met ideeën.’ Welnu, ik weet niet wat ze zich daar allemaal in hun hoofd halen, maar klantvriendelijk is het niet. Ik mag dezer dagen weer eens een flink staaltje bureaucratie meemaken.
Anderhalve week geleden werd ik ineens met de melding: ‘pas geblokkeerd’ geconfronteerd toen ik mijn lunch wilde afrekenen. Dat snapte ik even niet. Bellen naar de Rabobank gaf geen uitkomst: ze konden alleen bevestigen dat de pas was geblokkeerd, maar ze konden niet zien wanneer dat gebeurd was of waarom. Met name dat laatste vond ik nogal curieus. Telefonisch konden ze er in ieder geval niets aan doen, ik moest langskomen, of wachten tot de afdeling Private Banking mij terug zou bellen. Ik ging akkoord met dat laatste, maar werd niet gebeld.
Met grote snelheid spoedde ik mij daarom aan het eind van de volgende dag naar de Rabobank in Rotterdam, om daar voor de deur tot de ontdekking te komen dat die inmiddels al dicht was. Toen ik belde -telefonisch waren ze nog wel bereikbaar- meldde niemand mij dat er een filiaal was op 400 meter afstand die nog wel open was. Dat hoorde ik gelukkig wel van Floris, die mij dat mailde. Daar crosste ik vervolgens snel naartoe.
Een behulpzame medewerker wist me te vertellen dat mijn pas inderdaad was geblokkeerd (goh), maar dat er in tegenstelling tot wat gebruikelijk was geen code bijstond met een reden. Meerdere medewerkers werden erbij gehaald om te kijken wat er nu aan de hand was, maar het werd niet duidelijk. Ze gooiden het maar op een vermoedelijke skimmingoperatie. Maar zekerheid daarover was er niet. Mijn pas moest voor de zekerheid vernietigd worden: ik zou een nieuwe krijgen. Binnen enkele dagen zou die in mijn brievenbus liggen. In een aparte envelop zou mijn nieuwe pincode verstuurd worden.
Dagen gingen voorbij, en jawel: daar was mijn pas! Nog eens een dag later lag er een afhaalbericht. Pas vijf dagen later kon ik die post ophalen, doordat ik eerder niet in Rotterdam was. Vandaag was het zover, ik toog naar de multishop om mijn pincode op te halen. Althans, dat dacht ik. Maar niets was minder waar: in plaats van een pincode, bleek ik nóg een pas gekregen te hebben. Met een ander pasnummer. Maar geen pincode dus.
Afijn, weer bellen naar de Rabobank, die aangaven dat deze beide passen dus ook geblokkeerd moesten worden omdat de pincodes ontbraken en misschien in de post zoek waren geraakt of waren ontvreemd. Normaal gesproken komen de pincodes eerst aan en daarna de passen pas, zo meldden ze mij.
Dus nu moet ik weer dagen wachten voor ik dit keer hopelijk wel een pas en een pincode krijg. Wat een gedoe. 🙁
Update 23 september
Inmiddels veel tijd verder is het probleem nog steeds niet opgelost. Ik heb inmiddels weer een nieuwe pas gekregen, maar weer geen pincode! Na weer bellen sturen ze nu een nieuwe pincode op. Ja ja. Intussen ben ik afgelopen weekend ook in Portugal geweest, waar ik ^*#*#$ mijn creditcard ben kwijtgeraakt! Dus nu zit ik helemaal zonder passen. Ook voor de creditcard gold dat ik eerst een nieuwe pincode toegestuurd zou krijgen en twee dagen later de pas. Guess what…. dit keer wel een pincode, maar geen pas!!
Update 28 september
Het feest is nog niet ten einde. De 23e heb ik met de Rabobank gebeld en die verzekerden mij dat de creditcard uiterlijk begin deze week zou moeten arriveren. Datzelfde gold voor een nieuwe pincode bij mijn bankpas. Beiden zijn er nog steeds niet! Vandaag weer gebeld met de Rabobank. Niemand heeft een clue wat er aan de hand is, maar een oplossing is er ook niet. Er wordt nu weer een nieuwe creditcard opgestuurd. En als ik morgen weer bel, dan waarschijnlijk ook weer een nieuwe pinpas. En ja, ze sturen de post naar het juiste adres (geverifieerd). Dus dat is het niet. De spullen komen ook nog eens in blanco enveloppen, dus dat iemand bij TNT het er uit vist: unlikely. Kortom: what the hell is er aan de hand?
Intussen zit ik al een maand zonder passen. Ik moet telkens naar de bank met mijn paspoort om cash geld te halen. Ik kan geen internet aankopen doen. Echt lekker dit. Je zou er bijna wat van gaan denken…
Update 5 oktober
En jawel, het is nog steeds niet opgelost. Inmiddels was er namelijk afgesproken dat de pincode voor mijn pinpas naar een ander adres opgestuurd zou worden. Ook daar is die code nog steeds niet aangekomen. Op het credit card front was er wel vooruitgang: dit keer zou de kaart daarvan namelijk bij de bank worden bezorgd, en jawel: ik kreeg eergisteren een telefoontje dat de credit card daar daadwerkelijk was aangekomen! Of ik wilde dat ze hem zouden opsturen. NEEE!!!!! Ik kwam ‘m wel even ophalen. Zo gezegd, zo gedaan. Gistermiddag stond ik bij de balie van de Rabobank Rotterdam, waar ik eindelijk een envelop in handen kreeg met de kaart. Ik scheurde de envelop open en liep met de gloednieuwe, nog nooit gebruikte kaart naar de pinautomaat om daar eerst de pincode te wijzigen. Hee, dat werkte niet: ‘You can not change the pin of this pass.’ Vreemd, misschien moest ik eerst geld opnemen? Dat maar proberen dan. ‘Transaction failed.’ Dus weer terug naar de balie, waar bleek dat de pas… geblokkeerd was… Na een telefoontje naar de creditcard maatschappij bleek waarom: er was met de pas gefraudeerd! De mevrouw aan de andere kant van de lijn las een lijstje internettransacties voor die met de pas waren gedaan die mij niets zeiden.
Wat was er nu gebeurd? Nadat de eerste creditcard niet was aangekomen bij mij thuis, had er een nieuwe aangevraagd moeten worden, met een ander nummer. Immers: de reden van niet-aankomst was misschien wel dat de kaart door iemand onderschept was. In plaats daarvan had de Rabobank echter een heraanvraag gedaan. Ik kreeg dus een nieuwe kaart met hetzelfde nummer. En tja, daar de andere kaart inderdaad onderschept was, ging dat dus mis.
De Rabobank heeft nu een fraude-onderzoek ingesteld, net als de creditcard maatschappij. Mijn nieuwe kaart is weer ingenomen en er wordt nu een hele nieuwe aangemaakt, die wederom niet meer naar mijn huisadres gestuurd zal worden, maar die ik persoonlijk op moet halen. Kan nog wel weer een week duren. And so the story continues. Ik moet nu dus ook nog allemaal papierwerk invullen om mijn gestolen geld terug te krijgen. Lekker.
Update 8 oktober
Er is een wonder gebeurd! Op het alternatieve adres zijn maar liefst twee pincodes aangekomen. Dat had er overigens maar één moeten zijn, maar een kniesoor die daar nog op let. Het verhaal is zelfs nog beter, want de pincode blijkt ook nog eens te werken!! Ik heb net dus eindelijk, voor het eerst in dik vijf weken, een transactie uit kunnen voeren met mijn eigen pas. Nu mijn creditcard nog, de aanvraag daarvan is nog steeds niet afgehandeld. Hopelijk volgende week. Maar ik kan in ieder geval weer zelf mijn lunches afrekenen.
Update 20 oktober
En nog een wonder. Ik heb sinds gisteren een werkende pincode voor mijn eveneens werkende creditcard. Ik ben eindelijk weer up and running dus! Na anderhalve maand…
5 responses to “Rabobank, een bank met ideeën. Slechte ideeën.”
Hetzelfde verhaal…onderhand 5! Passen gehad en 2 keer geblokkeerd.
Waarvan 1x op vakantie en 20 minuten vanuit vietnam met ze gebeld. Bij thuiskomstlag er weer een pas…prutsers. vergeet niet gelijk internet bankieren
Gelijk aan te vragen dit duurt ook weer 5 werkdagen.
Wat een gedoe bij zo’n grote organisatie. Een bank met een dergelijke (triple A?) status mag toch op zijn minst de eigen processen in beeld hebben maar ook zeker beheersen.
Lijkt wel een aanvraag bij de belastingdienst… makkelijker kunnen we het niet maken, wel moeilijker!
Nou op het moment heb ik dus hetzelfde probleem. Sta bij de kapper en wil betalen maar krijg de boodschap dat mijn pas geblokkeerd is. Naar mijn eigen bank kan ik niet want die is een ruime vier uur per dag geopend (en ik werk 100 km verderop). Niemand kan mij vertellen waarom mijn pas geblokkeerd is, alleen maar dat dit zo is en dat dat niet zou kunnen omdat een pas niet geblokkeerd wordt tenzij er een nieuwe is opgestuurd. Sterker nog mijn pas was niet eens meer in het systeem te vinden omdat hij al compleet was afgeschreven. Ik hoop dat het bij mij niet zo lang duurt voordat ik een keer een nieuwe pas heb, maar ik weet al wel zeker dat ik bij de rabobank weg ga als klant. Zo ontzettend onprofessioneel en dit is niet de eerste keer dat er zoiets gebeurt. Ik ben er helemaal klaar mee.
Bankiers zijn rukkers,
ik heb een probleem bij die bank, since 2 maand heb ik geen pass niet, woon in de USA mijn pensioen kan ik niet innen, om dat de bank die karten verstuurd zonder afzender, ik vroeg om met tnt of dhl te versturen , antwoord “dat kunnen wij niet, oh my 2 maand geen salaries, en nog geen kart