Uit: NRC.next, 20 maart 2012, door: Kirsten Verdel
De herverkiezingscampagne van Barack Obama is nu echt begonnen. Vorige week lanceerde zijn team de campagnefilm The road we’ve traveled, een film van bijna 17 minuten over Obama’s presidentschap tot nu toe. Kirsten Verdel, stafmedewerker van Obama bij diens vorige campagne, bekeek de film en legt uit waarom die volgens haar zo inspirerend werkt.
1. Het crisisgevoel
De film begint met de vraag wat de kijker zich herinnert van eind 2008: de prachtige beelden van de familie Obama die op 8 november het podium in Chicago oploopt, of… de gigantische beurscrash die bijna tot de totale ondergang van de economie leidde. Het is duidelijk: als kijker moet je vooral die crash even in gedachten houden. De boodschap: Obama stapte op een ongelooflijk moeilijk moment het Witte Huis in, zelden werd Amerika zo bedreigd! Obama heeft Amerika van de rand van de financieel-economische afgrond weggetrokken.
2. Een focus op de gewone Amerikaan
Keer op keer laat de film zien wat de gevolgen voor ‘de gewone, hardwerkende Amerikaan’ zouden zijn als Obama niet had ingegrepen. Als de auto-industrie omvalt, als de gezondheidszorg slechter wordt, als we niet ingrijpen op Wall Street, dan betekent dat slecht nieuws voor die gewone Amerikanen. De boodschap: Obama is er voor jou.
3. Veel bereikt!
De film somt uitgebreid op wat Obama heeft bereikt in de eerste periode van zijn presidentschap: de gezondheidszorg hervormd, de troepen uit Irak teruggehaald, Bin Laden gedood, de economie van de ondergang gered, geïnvesteerd in duurzaamheid en onderwijs, creditcardmaatschappijen en Wallstreet aangepakt, twee rechters in het hooggerechtshof benoemd, Don’t Ask Don’t Tell-regeling afgeschaft, etc. Kortom: ‘kijk eens wat Obama allemaal al heeft gedaan!’.
4. Het wij-gevoel
De titel van de film is niet toevallig ‘The road we’ve traveled’. In zijn verkiezingscampagne in 2008 was de boodschap dat ‘we’ Amerika er bovenop moesten helpen. In deze film wordt benadrukt dat ‘we’ het samen hebben gedaan. Maar…
5. Leiderschap tonen
… Soms moest Obama ook zelf knopen doorhakken. Het ultieme voorbeeld daarvan was de actie waarbij Bin Laden werd gedood. Die actie wordt gebracht als ‘the ultimate test of leadership’. Slim, want de uitkomst was iets waar ongeveer elke Amerikaan heel erg blij mee is.
6. Persoonlijk en menselijk
Mitt Romney worstelt met het probleem dat hij als ontzettend glad, afstandelijk, saai en nep wordt gezien. Obama’s campagneteam snapt goed hoe je er voor zorgt dat kiezers zich identificeren met Obama als persoon. Daarom zit er persoonlijk drama in de film verwerkt: Michelle (heel persoonlijk: zijn directe naaste) vertelt hoe Obama’s moeder leed aan kanker en hoe moeilijk het was om de benodigde gezondheidszorg te betalen. Een emotioneel verhaal, dat in de film direct in een politieke context wordt gezet: Obama ging er voor zorgen dat zieke mensen niet ook nog de zorg over hun gezondheidskosten zouden moeten dragen!
7. Net als JFK
Tja, waar zet je je als president tegen af? Met wie vergelijk je jezelf? Obama kreeg een erfenis kreeg van zijn voorganger (zonder dat die overigens bij naam wordt genoemd in de film!) die zo erg was, dat Amerika er bijna aan ten onder was gegaan. Aan de andere kant worden grote namen genoemd in wiens voetsporen hij ‘dus’ noodgedwongen moest treden: Franklin D. Roosevelt en de Kennedy, twee ontzettend populaire presidenten. Standing on the shoulders of giants, is de boodschap.
8. De tegenstander framen
Mitt Romney wordt geframed (neergezet) als iemand die ver van de gewone, hardwerkende Amerikaan af staat. Een krantenkop wordt in beeld gebracht waarop Romney zegt dat de auto-industrie wat hem betreft best om mag vallen. De boodschap: Romney is ‘out of touch’ met de gewone Amerikaan. Hé, waar kennen we die boodschap ook alweer van? Oh ja: van de campagne tegen McCain in 2008!
9. Het imago van de VS
Amerikanen zijn trots op hun land. Daarom wordt in het filmpje ook aandacht besteed aan het imago van de VS in het buitenland. En dat is door al Obama’s acties verbeterd, zo stelt de film. ‘Obama changed the way the world sees us.’
10. Tom Hanks en anderen
Tom Hanks is de ‘narrator’, de verteller van de film. Een gevierd Hollywood acteur die veel sympathie opwekt. Ook andere vertrouwenwekkende mensen komen aan het woord, maar dan op het politieke vlak: Joe Biden, Bill Clinton, Rahm Emanuel, David Axelrod, Elizabeth Warren.
11. Change… is nog niet af
De grootste kracht van dit filmpje? Het inspireert. Dat komt door de mix van drama, leiderschap en het persoonlijke. In 2008 beloofde Obama ‘change’. Die term komt terug in de film: er was verandering beloofd, er is verandering gekomen. Maar het werk is nog niet af, concludeert het filmpje. Kortom: ‘four more years!’.
Kirsten Verdel