Zo, stevige kop, om meteen maar even duidelijk te maken dat ik bepaald niet amused ben over hoe Alitalia met klanten omgaat. Inmiddels een paar JAAR geleden had ik gigantische vertraging met Alitalia, waardoor ik zelfs een nacht moest wachten op een nieuwe vlucht. Volgens EU-regels heb je dan recht op een vergoeding. Het formulier daartoe vulde ik ter plekke in en gaf ik af bij de Alitalia desk. Want bizar genoeg moet je daar die vergoeding dus aanvragen. Waarom bizar? Omdat al die formulieren volgens mij doodleuk door de shredder gaan. Je zou eigenlijk gewoon ter plekke het geld in handen moeten krijgen, zoals de Canadese spoorwegen ook doen.
Maar goed, ik had het formulier braaf ingeleverd en hoorde vervolgens heel verrassend helemaal niets meer. Dus schakelde ik EU-claim in, die namens passagiers met vertraging de claim afhandelen. Ook daar hoorde ik lange tijd niets van. Tot gisteren:
Geachte mevrouw C.D.M. Verdel,
Hierbij willen wij u op de hoogte brengen van de huidige stand van zaken aangaande uw claim. Wij hebben uw claim ingediend bij de luchtvaartmaatschappij. Helaas weigert de luchtvaartmaatschappij de financiële compensatie, zoals vastgesteld in de EG Verordening 261/2004, te betalen. Na bestudering van uw claim en in overleg met onze juridische afdeling, hebben wij helaas moeten besluiten om uw claim in te trekken.Wij begrijpen dat dit niet het antwoord is waarop u hebt gehoopt, echter zien wij geen ruimte meer om verder te procederen in Italië. Ondanks het resultaat willen wij u graag bedanken voor uw geduld en het vertrouwen dat u gesteld heeft in onze organisatie. Wij zijn niet in staat uw claim tot een goed einde te brengen, onze welgemeende excuses hiervoor.
Mijn mail terug was uiteraard: wáárom weigert Alitalia te betalen? Ook daar kwam net antwoord op:
Geachte mevrouw Verdel,
Hartelijk dank voor uw e-mail. Aangezien de luchtvaartmaatschappij blijft weigeren te betalen is de laatste optie een rechtszaak starten. In uw geval kan dit alleen in Italië. Echter, dit is voor ons niet mogelijk, omdat wij alleen een kantoor in Duitsland, Nederland en Engeland hebben. Daarom hebben wij helaas uw zaak moeten sluiten. Vertrouwende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Kortom: Alitalia weigert gewoon. Punt. En ik word nu kennelijk geacht een rechtszaak aan te spannen ín Italië, voor een vergoeding van een paar honderd euro. Te idioot voor woorden.
Alitalia vertikt het gewoon om de EU-regels uit te voeren. Wilders is daar vast blij mee, maar ik vind het te bezopen voor woorden. Alitalia: dank voor het gebrek aan service. En ik ben benieuwd welke politici een oplossing gaan vinden voor dit probleem.
2 responses to “Alitalia licht klanten op”
Bekend probleem, rond 11 mei op een zaterdag heeft Kassa hier ook aandacht aan besteed.
Zie ook: http://www.ticketclaim.nl/pages/nieuws.php
Succes met je strijd.
An
Ja ik zag die site toevallig net al. Maar voorlopig is de status dus nog steeds dat ze gewoon weigeren en dat je dus zo’n rechtszaak aan moet spannen. Dat is mij veel teveel gedoe. 🙁