HOEK VAN HOLLAND – De PvdA maakt zich zorgen over de veiligheid in Hoek van Holland. De afsluiting van de Maasdijk kan grote gevolgen hebben.
De tweede ontsluitingsweg naar Hoek van Holland moet er binnen een jaar liggen. De PvdA-statenfractie Zuid-Holland maakt zich grote zorgen over de veiligheidssituatie in het gebied. Ook de economische gevolgen van de geplande afsluiting van de Maasdijk voor onderhouds- werkzaamheden tussen april en juni zijn een punt van zorg.
’Bent u bereid de onderhoudswerkzaamheden aan de Maasdijk uit te stellen totdat de tweede ontsluitingsweg er ligt?’ schrijft PvdA-statenlid Kirsten Verdel aan het college van Gedeputeerde Staten. Na de vele discussies in de deelraad en succesvolle handtekeningenactie in Hoek van Holland, waarbij inmiddels ruim 1800 handtekeningen zijn opgehaald, wordt de provincie nu bij het probleem voor deze regio gehaald.
De statenfractie maakt zich zorgen over de veiligheid en de economische schade, die deelraadsvoorzitter Theo van Eijk onlangs op tien miljoen euro op jaarbasis schatte. Het bedrijfsleven wordt gedupeerd, onder meer ook de Stena Line, waar veel inwoners van Hoek van Holland werken.
De sociaal-democraten willen ook weten of de hulpdiensten zonder problemen Hoek van Holland kunnen bereiken tijdens de werkzaamheden aan de Maasdijk. Ook willen zij weten hoe de bereikbaarheid van de badplaats is gewaarborgd. De PvdA-statenfractie vindt het bovendien niet verstandig dat zwaar vrachtverkeer tijdens de werkzaamheden door het Maasland wordt omgeleid.
Verdel vraagt hoe het kan dat er al twintig jaar gesproken wordt over de tweede ontsluitingsweg, dat borden met aankondigingen van de aanleg elk jaar weer worden geplaatst, dat het benodigde geld voor de aanleg is toegezegd maar er desondanks nog geen weg ligt. „We vinden de onduidelijkheid over deze situatie ontoelaatbaar.’’ Meer bestuurlijke slagkracht moet volgens de PvdA mogelijk zijn. Waar een wil is, is een weg. Een tweede ontsluitingsweg, die binnen een jaar af moet zijn.