Ik HAAT Dell. Ik HAAT Microsoft. Ik HAAT Windows Vista.


Ik HAAT Dell. Ik HAAT Microsoft. Wat een BAGGER bedrijven. Meer kan ik er echt niet van maken. Maanden geleden bestelde ik een nieuwe laptop, die op 7 augustus bezorgd zou worden in Canada. Ik zou er zelf pas de 19e zijn, dus zou Jim de laptop voor me opvangen. Door fouten bij Dell duurde het echter vele telefoongesprekken en mails en wachten en ellende langer. Uiteindelijk kwam de laptop pas op 14 september aan. 5 weken (!) later dan beloofd.

En toen begon de ellende pas echt. Ik moest ongeveer 30 gig aan documenten en mail van mijn oude laptop overzetten en dat kostte me dagen. Daarna eindeloos geknoei met security settings in het VERSCHRIKKELIJKE Windows Vista (begin er niet aan, blijf bij XP. Ik herhaal: NEEM GEEN VISTA). En toen was het pas echt mis.

Alles is traag. En niet zomaar traag, maar v-e-r-s-c-h-r-i-k-k-e-l-i-j-k traag. Neem Windows Mail, mijn grootste ergernis: Als ik een nieuwe mail wil gaan schrijven, klik ik op ‘create mail’. Daarna moet ik ten minste een minuut (!) wachten voordat er een schermpje opent waarin ik die nieuwe mail kan tikken. In de tussentijd loopt Windows Mail eerst vast (Not Responding). Van ellende tik ik in de tussentijd mijn mailtje alvast in het ouderwetse notepad. Als de mail eindelijk geopend is, kopieer ik de tekst in Windows Mail en daarna loopt hij weer vast als ik een adres in de TO:balk in wil tikken. Weer 30 seconden ofzo wachten en daarna kan ik de mail pas versturen. Ongelooflijk frustrerend.

Andere programma’s openen duurt ook laaaaaaaaang. Firefox wordt geboycot ofzo, dus start 4 keer zo traag als Explorer, dat ook al traag start. Schakelen tussen programma’s? TRAAG. Windows Classis Media Player met veel moeite aan de praat gekregen. Iets afgelopen en je wilt een nieuw te bekijken item openen? Not responding. Loopt vast. Na 20-30 seconden werkt het pas.

Ik word er compleet gestoord van. Vooral Windows Mail is echt onwerkbaar. En na twee weken klooien, gaf ik het vandaag op. Ik ging de Microsoft helpdesk lastig vallen. Hahahahaha. DOM. NAIEF. Dat *kan* helemaal niet. Mijn product key werd niet herkend. Dan maar Dell bellen. Ellende. Ellende. Ellende. Ik bel het nummer op de site. Kom in een soort kunstmatig onintelligent menu terecht waar ik allerlei woorden moet zeggen (mijn naam, mijn service tag, yes, no, inspiron, 1521, notebook) en daarna krijg ik na een kwartier (I kid thee not) eindelijk een echt iemand aan de lijn, die al die dingen opnieuw vraagt. En nadat ik het probleem heb uitgelegd zegt dat ik met Dell Amerika aan de lijn hang, en dat ik naar Dell Canada moet. Terwijl ik gewoon het nummer van Dell Canada gebeld had! Ik word doorgezet, naar een nummer van iemand bij Dell die bij de game-afdeling werkt. Hebben ze games? Wist ik niet eens. Maar meneer kon me dus niet helpen. Weer een ander nummer, weer een half uur en tig keer doorschakelen verder kom ik bij Steve uit. Steve zou mij wel moeten kunnen helpen.

Tests. We doen tests. Hardware tests. Eindeloze hardware tests. Een test duurt 1,5 uur. Ik wacht en wacht en wacht en tik ondertussen op mijn oude laptop, die midden in een belangrijke mail spontaan crasht en reboot. De reden waarom ik uberhaupt een nieuwe laptop wilde. Ik word gek. De test loopt nog steeds. Eindelijk, 95%. We zijn er bijna. En BAM: laptop gaat UIT. Want: batterij leeg. Waarschuwing gehad dat er bijna geen energie meer was? Welnee joh, dat ding ging gewoon UIT. Ik bel Steve weer. Steve zegt: Goh, ja, tjee, dat wordt opnieuw testen. Maar Steve, zeg ik, volgens mij is er niks mis met de hardware en ligt het aan WINDOWS VISTA. Ja, zegt Steve, dat zou zomaar kunnen. Dan moet je even WINDOWS HERINSTALLEREN. Of Steve gek geworden is, vraag ik hem. Nee, zegt Steve, dat is nu eenmaal wat we hier kunnen doen. Maar Steve, zeg ik, moeten we niet gewoon even Microsoft bellen?? Nee, dat kan niet, zegt Steve. Want Dell en Microsoft hebben een contract. Klanten mogen geen contact opnemen met Microsoft, maar alleen met Dell. En Dell doet geen ondersteuning voor Microsoft, anders dan herinstalleren. Maar ik WIL helemaal niet herinstalleren Steve. Ik wil gewoon dat desnoods alleen Windows Mail met een gewone snelheid gaat werken, daar moet Microsoft vast wel een idee over hebben, want ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben met dit probleem. Kan best zijn, zegt Steve, maar daar kan ik niet mee helpen. Ik kan je alleen aanraden om de 1,5 uur durende test opnieuw te doen en dit keer af te maken en te hopen dat dat een probleem oplevert, want anders blijft alleen herinstallatie nodig.

Herinstallatie zou betekenen dat ik alles WEER moet gaan backuppen, wat meer dan een volle dag kost, en dat ik moet blijven werken met Vista, want als je eenmaal je mail uit XP hebt overgezet naar Vista, dan is het niet meer ‘backwards compatible’, dus dan zou ik de 50.000 mails uit mijn archief kwijt zijn. Hell no. Dus is de enige oplossing nog DAGENLANG klooien met backuppen en herinstallatie, om daarna hoogstwaarschijnlijk tegen exact hetzelfde probleem op te lopen.

Waarom moet ik als veel geld betalende klant opdraaien voor dagenlange ellende en wellicht zelfs verlies van voor mij enorm belangrijke bestanden, terwijl die ellende wordt veroorzaakt door de BAGGER producten van Dell en Microsoft?!?!?!

By the way, mocht iemand een ECHTE oplossing weten van dit (*&#(*&#($ probleem, dan graag. Ik heb het er helemaal mee gehad, zoals jullie wellicht al opgevallen was.


One response to “Ik HAAT Dell. Ik HAAT Microsoft. Ik HAAT Windows Vista.”

  1. ik kan je alleen vertellen dat ik het geheel eens ben met deze crime van microsoft.
    Ik hoef niets toe te voegen heb alles al gedaan om zelf mijn gekochte computer te besturen en niet microsoft. Heb wel verbinding met microsoft gehad en die probeerde me op allerlei manieren van mij af te komen.Nee dat doen we niet of heb je de productkey dan moet je gaan waar je hem gekocht hebt.Als je zegt dat 3000kmvan mij vandaan en ik heb wereld dekking en je verteld hij is pas 1 maand oud de pc dan worden ze ongemakkelijk en zetten je over.Ik kan blijven praten maar kom niet verder.Ik haat microsoft

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *