Door: Wendy van Til
Bron: www.sax.nu
Ze was de enige buitenlander die betrokken was bij de campagne van Barack Obama in 2008. Kirsten Verdel deelde dinsdagochtend haar kennis tijdens de International Week in de Schouwburg in Deventer met een zaal vol studenten. “Geen massamedia gebruiken, daar luistert niemand tegenwoordig meer naar.”
Voor Verdel begon het allemaal met een scholarship bekostigd door de Sauve Foundation, waardoor ze voor onderzoek naar campagnes negen maanden naar Canada mocht. “Maar ik kwam regelmatig in de ‘States’, want daar is waar het allemaal gebeurde. In januari 2008 werd ik uitgenodigd door de oud-directeur communicatie van het Witte Huis uit de tijd van Bill Clinton. Die bood me een baan aan op de onderzoeksafdeling van de democraten.” Daarna maakte ze een deel van de campagne mee. Verdel: “Want eigenlijk was de campagne in 2004 al begonnen met het op de deur kloppen en verzamelen van data. Ook al was nog niet bekend wie de presidentskandidaat van de democraten zou worden.”
De voormalig stafmedewerker van Obama spreekt over de keuze van de boodschap en welke middelen werden gebruikt voor het verspreiden daarvan. “Persoonlijke aanpak, vertrouwen en verantwoordelijkheid waren de kern van de campagne.” Maar vooral praat ze over het succes van de campagne. “Obama’s succes komt deels door de democratische partij en al het voorbereidende werk dat die al vanaf 2004 verrichte.” Ook heeft de persoonlijke aanpak in de campagne een belangrijke bijdrage gehad volgens Verdel.
Ze dacht in de campagne te zien hoe negative campaigning werkte. Maar in de Obama campagne werd alleen met positieve boodschappen gewerkt. Toch is Verdel blij dat ze de afgelopen keer niet bij de wél negatieve Obama-campagne in 2012 was betrokken. “Die negativiteit werd toen nodig geacht, want er kon niet nog een keer worden verkondigd dat ‘we de wereld gingen veranderen’. Dan hoefde de oppositie alleen maar één van de beloftes die niet waargemaakt zijn te benoemen om het PR-technisch gezien onderuit te halen.”
Officieel is de International Week gisteren (maandag) begonnen. Tijdens deze week krijgen studenten van zeven academies (Financiën, Economie en Management (FEM), Mens en Arbeid (AMA), Hospitality Business School (HBS), Ruimtelijk Ontwikkeling en Bouw (ROB), Marketing en International Management (MIM), Bestuur en Recht (ABR) en Bedrijfskunde en Ondernemen (ABO)) lezingen, workshops en presentaties over het thema ‘global business’.